Baby’s Beter Begrijpen

Traumasensitief leren werken met baby’s

Jij als pedagogisch professional staat in verbinding met de allerjongsten in een periode die het meestvormend is voor hun bestaan; de eerste duizend dagen.

Het handelen van jou als pedagogisch professional in deze kwetsbare periode kan het welbevinden van baby’s in de opvang en hun ouders positief beïnvloeden.

Opvang van baby’s in hun eerste jaar vereist daarom speciale aandacht en expertise en dat staat in deze training centraal.

Herkenbaar?

  • X
  • X

Stel je voor dat…..

  •  je baby’s vanuit verbinding kan begrijpen en begeleiden
  • de individuele behoeftes van de baby kan onderzoeken en begrijpen
  • de baby afgestemd op de groep begeleidt
  • De baby (trauma)sensitief kan begeleiden bij het reguleren van stress en prikkels

Mock up training –>

In 8 (!) modules ontdek je uiteenlopende theorie en vaardigheden o.a. op het gebied van de interactievaardigheden, de ontwikkeling van de baby(cognitieve-, taal-, (grof en fijn) motorische, zintuigelijke, en sociaal-emotionele ontwikkeling), spel-en ontwikkelingsmaterialen, de speelleeromgeving en verbindende samenwerking en gespreksvoering met ouders.

 

 

Aan het eind van de training heb je dit bereikt:

Ding 1

Ding 1

Ding 1

Dit is wat je ontdekt in de training:

KORTER EN KRACHTIGER – WAT ONTDEK JE IN MODULE 1, 2, ETC!

Kennis:

  • De baby en zijn ontwikkelingsgebieden (cognitieve-, taal-, (grof en fijn)motorische -, zintuigelijke,
    en sociaal-emotionele ontwikkeling) en de mijlpalengerelateerd aan deze gebieden.
  • De fysieke ontwikkeling van de baby; de hersenontwikkeling, groei van het lichaam en ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel
  • De eerste duizend dagen (conceptie, zwangerschap, geboorte en eerstelevensjaren) en hoe deze periode een blauwdruk vormt voor ons bestaan
  • Het proces van hechting en de daarbij horende kwetsbare fases
  • De ontwikkeling van het babybrein en impact van (pre-, peri- en postnatale)stress op het babybreinen gedrag van de baby
  • De spelontwikkeling, spel- en ontwikkelingsmateriaal en inzicht in despeelleeromgeving van baby´s
  • De inhoud van de interactievaardigheden in het werken met baby´s;
    • Emotionele ondersteuning en sensitieve responsiviteit
    • Respect voor autonomie
    • Structuur en continuïteit
    • Zeggen wat je doet, benoemen wat je ziet
    • Ontwikkelingsstimulering
    • Begeleiden van interacties (tussen baby’s onderling)

Vaardigheden:

  • De baby begrijpen en begeleiden in zijn ontwikkelingsgebieden (cognitieve-,taal-, (grof en fijn) motorische -,
    zintuigelijke, en sociaal-emotionele ontwikkeling) en de mijlpalen gerelateerd aan deze gebieden
  • Een traumatische geboorte (en daarbij horende geboorte- enhechtingspatronen) herkennen en begrijpen
  • Het zwangerschapsverloop en geboorteproces uit vragen aan de ouders
  • Fysieke lichaamsuitingen en (contact)initiatieven van de baby herkennen en begrijpen (o.a. leren lezen van lichaamstaal)
    en hier adequaat op reageren
  • Het huilen van baby’s te begrijpen, onderscheiden en begeleiden (soortenhuilen, behoefte huilen, trauma huilen enz.)
  • De baby (trauma)sensitief en respectvol aan te kunnen raken, troosten, verzorgen, voeden, (ergonomisch) tillen en dragen,
    met inbreng en autonomievan de baby als uitgangspunt
  • De baby (trauma)sensitief te begeleiden bij het reguleren van stress en prikkels (o.a. babymassage)
  • Behoeften van de baby te begrijpen, onderscheiden en begeleiden op het gebied van slaap- waakritme
  • De baby begrijpen en begeleiden in zijn spelontwikkeling en op afgestemde wijze spel- en ontwikkelingsmaterialen gebruiken en de speelleeromgeving inrichten en gebruiken
  • Tot constructieve en verbindende gesprekken met ouders te komen waarbij op afgestemde wijze observaties worden gedeeld en vragen over de ontwikkeling en het welbevinden van de baby kunnen worden beantwoord
  • Reflecteren op het eigen pedagogisch handelen om te (blijven) groeien als pedagogisch professional (zelfreflectie, inzicht in factoren als overdracht- en tegenoverdracht, spiegelen enz.)
  • De 6 interactievaardigheden toe te kunnen passen in het contact met baby’s:
    • Emotionele ondersteuning en sensitieve responsiviteit
    • Respect voor autonomie
    • Structuur en continuïteit
    • Zeggen wat je doet, benoemen wat je ziet
    • Ontwikkelingsstimulering
    • Begeleiden van interacties (tussen baby’s onderling)

Waarom deze cursus uniek is:

1. X

2. X

3. X

Dit zeggen eerdere deelnemers:

Nicolien-Lettinga-Innerlijk-Kind-Baby-Orthopedagoog-Pedagogisch-Professionals

Over Nicolien Lettinga

Het is haar essentie om mensen, ouders en kinderen écht te zien.
Dwars dooralle ruis en onder de lagen van overtuigingen, emoties en gedrag, om te komen bij wie je in de kern bent.

Nicolien begeleidt de groeiprocessen binnen haar eigen praktijk en trainingen met een brede blik; vanuit (wetenschappelijke) kennis enervaring als Orthopedagoog, de pre- en perinatale psychologie, Infant MentalHealth en systeemtheorie.

Haar werkwijze is zeer persoonlijk, verbindend, invoelend en diepgaand om zo tot duurzame verandering en groei te komen.

Nicolien is geregistreerd als Master Orthopedagoog SKJ (120014008)
en in het bezit van de basisaantekening psychodiagnostiek.

Is deze cursus voor jou?

  • Je bent een pedagogisch professional, bijvoorbeeld een pedagogisch medewerker in de kinderopvang,
    gastouder, nanny of andere beroepskracht die werken met 0-1 jarigen.
  • Je werkt op een groep waar baby’s worden opgevangen.
  • Je hebt minimaal MBO 2 werk- en denkniveau of hoger (afgeronde opleiding).
  • Het niveau van deze training is MBO niveau 4.

Zo werkt de cursus:

Deze training is opgezet volgens de principes van het ervarend leren; ervaren, reflecteren, inzicht verwerven en doen.

In het ervarend leren én om bovenstaande leerdoelen te behalen wordt binnen de training gebruik gemaakt van verschillende leervormen:
beeldcoaching, observatieopdrachten, literatuuropdrachten, presentatie van kennis en vaardigheden, spelvormen, schrijfopdrachten, discussievormen, rollenspel, samenwerkingsopdrachten en het uitvoeren van opdrachten in de praktijk.

Ook krijg je toegang tot de online leeromgeving. In deze leeromgeving vind je o.a. materialen en informatie die gebruikt worden tijdens de training.
Per module vind je ook extra verdiepende video’s, audio en werkbladen.

Veelgestelde Vragen

Hoeveel uur ben ik bezig?

Contacturen: 22 uur (in 8 avonden of 4 dagen)
Online leeromgeving: 4 uur
Zelfreflectie & portfolio: 2 uur
Praktijkopdrachten: 4 uur
Literatuuropdrachten: 3 uur

Totaal: 35 uur 

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Niet goed – geld terug garantie

Call to action:

Samenvatting wat ze krijgen

  • X aantal modules
  • Certificaat